my blogger's frenzz

Isnin, 27 Jun 2011

Anak Nelayan vs Anak Pesawah


- Assalamualaikum -
Aku ni asalnya dilahirkan di kajang,selangor & masa umor 5 tahun (kalo xslah) aku pindah kemaman, terengganu ikot parents merantau m'cari rezeki sesuap nasi d'sane. So, b'mula episod hidup aku m'jd anak nelayan even sbnrnya mak pak aku bkn la keje nelayan..hahaha..sesaje je,yela orang pantai timur kan d'kaitkan jgk ngn nelayan2 yg merewang ke tengah lautan mencedok hasil m'gunakan pukat. Ok, honestly, best sbnrnye duk kt pantai timur ni..even xde la entertainment sgt tp ckup tuk kami meneruskan kehidupan..kihkih..alang2 dh story sal asal usul ak ni, ak de la afew story yg wt ak bangga jd anak terengganu even kawan2 ak ramai yg paggil "murtad terengganu"..ceesss..

1. s'tiap kali raya, aku & fmily akn blik ke kjang cz kg aku kt kjang, so bile org tnye raye blik mane? aku akan jwp la sejujur-jujurnya yg ak blik kjang, and diorg mesti hairan cz orang bandar time raya blik ke kg, tp ak time raya blik bandar..hahaha..tp skrng sume dh besau2, so mak pak ak pun nk la merasa raya kt umah sendri, nak-nak lak taun ni 1st time raya ngn menantu..so,sape2 nk dtg mintak maaf ngn ak raya taon ni leh la crik ak kt kemaman yek..ekekeke..

2. Oleh sbb parents ak asal kjang so bahasa ibunda kami s'keluarga adlah bahasa Key EL yep kwn2..dolu2 mase kecik2 ak xsedor pun p'bezaan bhasa kami se fmily ngn orng s'keliling..selalu la jgk ak d'hanjing cz m'manggil dgn m'gunaka kata ganti diri "KO" sdangkan mereka2 m'gunakan "AWOK"..ak mengguankan kata akhiran "KAN" tp mereka menggunakan "ORK"..lidah t'lebih melentik sewaktu menyebut "MAKAN, JALAN, IKAN, KAWAN" yang sepatutnya d'denggung kan sedikit..hehehe...but its ok..mkin lama lidah mkin lembut..tp skrng ni..lidah dh kembali ke asalan, lentikan makin ketara bunyinya & m'jadi bonus hanjingan buat si pakwe..cessss....

ok, enuff with my chilhood memory..sbnr entry ni nk cite sal ari tu aku teman cik Tika Roslan attend wedding kwan die kt sekinchan..oleh sbb mase blaja Geografi dulu ak xendah sgt tempat2 kt Malaysia ni, aku lbh fokus pada International..ececehh..so,idok le teman tau sekinchan ni a part of Selangor jgk..teman juz tau nama Restoren sekinchan Ikan Bakar jekk..kihkih..The best part is, sekinchan adlah kawasan yg penuh ngn sawah padi..s'olah-olah anda b'ada d'utara tnah air...dan oleh sebab ak ni mane la prnah tgjk sawah live gitew, so aksi ak bgai bero0ok le s'dikit..

Like ussual, tuk menghindarkan korng m'anggap ak PROPA..here da pics yo!!

Da Orang-orang yg chumil..burung pun x tkot..kekeke..

Wiff Tika Roslan
babe, siyess klakar muke & action ko time nmpk ehem2 ko ritu..nk glak kuat2 tkot ko trase..hahahaha...

mereka2 yg Jakun pd sawah~~

our deiver for today...ngeh,ngeh..

cik Lynda yg dh familiar sgt ngn sawah..cess,gaye otai la ni??

Da biggest Jakun ever~~

Duta sawah dr Sekinchan~

p/s: Gi sawah xde la pening..tp kalo gi laut mak aiii...s'paruh nyawa ilang cz mabuk laut..hehehe :P


Tiada ulasan: